Ini bukan penamat!


19 Mac 2014.

Keputusan STPM keluar. Walaupun keputusan sebenar aku masih belum keluar disebabkan aku repeat exam sem 3, keputusan yang aku dapat masa tu buat aku terfikir; 'Mampu ke result ulangan sem 3 aku tu nak cover pointer yang rendah serendah pokok semalu ni?' Honestly. Aku risau. Aku gundah. Aku gulana. Dengan ada huruf rojak, tak capai target, mampu ke aku nak jejakkan kaki kat IPTA? Persaingan yang hebat antara classmates. Belum 1 Malaysia ni lagi. Allahu.

Cemburu. Cemburu dengan result kawan lain. Tapi aku tak ikutkan hati. Aku muhasabah diri. Ni lah usaha hang Fiza! Berbanggalah sebab ada pelajar PraUni yang lain yang langsung tak capai apa yang hang capai ni. Panjatkan kesyukuran kepada Allah. Jadikan pointer aku yang rendah ni sebagai motivasi untuk bangunkan diri aku yang dah nak hampir jatuh.

Rezeki. Ya. 
Percayalah pada Allah
Allah tidak zalim.
Allah tidak kejam. Tidak.

Selagi ada usaha. Selagi ada doa. Disitu masih ada harapan. UPU dan SPA sudah diisi. Moga ada rezeki aku kat situ. Kalau tidak, masih ada rezeki aku kat tempat lain. Allah sebaik-baik Perancang. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Sabar. Redha. Begitu juga kepada lepasan SPM, tahniah kepada yang berjaya dan kurang berjaya. Bersangka baik dengan Allah okay? Allah Maha Adil. Allah dah sediakan rezeki untuk kedua-duanya. Kalau aku kuat, kenapa hangpa tak boleh? :)

Ingat ni;
Ini baru permulaan. Ini bukan penamat.
La Tahzan. La Tahinu. La Taias | Jangan sedih. Jangan lemah. Jangan putus asa.

Merci d'avoir lu ce post. Faham ke?

5 comments:

Unknown said...

La Takhaf Wa La Tahzan Innallaha Ma'ana..(janganlah takut Dan jgan bersedih,sesungguhnya Allah bersama kita)..amin ya rob..

Mira_Othman said...

La Tahzan. La Tahinu. La Taias :)

cherus said...

Jom share dream and impian dengan saya?..

follow my blog [www.momsimpleshop.com]

anmashealthcare said...

Rezeki Allah tu ada dimana2 kita yg kena pandai cari..Smp bukan penentu segalanya :D

:: anmashealthcare.blogspot.com ::

Irwin Andriyanto said...

Kontes SEO Terbaru ~ Info Lomba Blog Terbaru

HAK CIPTA TERPELIHARA AWESOME SEPTEMBER™ 2012 - 2013©